مکانیزم غیرفعال آنتن ماهواره مدار ژئو

مکانیزم غیرفعال آنتن ماهواره مدار ژئو

:Passive Mechanism

برای مکانیزم محرکه طرح گسترش آنتن رفلکتوری ماهواره مدار ژئو از مکانیزم فنر و دمپر دورانی و برای مکانیزم محرکه  طرح گسترش و نشانه روی از مکانیزم موتوری (یک موتور برای حرکت ارتفاع و دیگری برای حرکت سمت ) استفاده شده است. لازم به ذکر است که مدلسازی قطعات و مکانیزمهای ذکر شده در نرم‌افزار Solid Works و شبیه‌سازی دینامیکی و حرکتی این مکانیزم‌ها در نرم‌افزار Visual Nastran انجام گرفته است.
در نرم‌افزار Visual Nastran با تخصیص جرم مناسب به قطعات مکانیزم و تعیین ضریب اصطکاک لولاها حالت های مختلف فنر و دمپر با زاویه پیچش و نرخ دمپینگ های مختلف بررسی و تحلیل شده‌اند و نمودارهای سرعت زاویه ای، شتاب زاویه ای، ضربه و شتاب خطی مرکز جرم رفلکتور آورده شده‌اند. در نهایت نیز با تحلیل این نمودارها بهترین حالت از لحاظ نیروی برخورد ایجاد شده در هنگام برخورد رفلکتور به میله توقف نهایی انتخاب می‌شود.
در شکل‌های زیر برای مثال، نمودارهای خروجی تحلیل‌های این نرم‌افزار به ازای زاویه پیچش فنر ۷۶ درجه و ضریب دمپینگ ۳۳/۰ آمده است.

t1
شکل ۱- نمودارهای خروجی تحلیل‌های مکانیزم: (الف) نمودار سرعت زاویه ای بر حسب زمان )زاویه پیچش ۷۶ درجه با اثر دمپینگ= ۰. ۳۳)، (ب) شتاب زاویه ای بر حسب زمان (زاویه پیچش ۷۶ درجه با اثر دمپینگ= ۰. ۳۳)، (ج) ضربه بر حسب زمان ( زاویه پیچش ۷۶ درجه با اثر دمپینگ= ۰. ۳۳)

مکانیزم گسترش رفلکتور که به دست متخصصان مرکز تحقیقاتی شهید قندی طراحی و ساخت و تست شده است، به صورت غیرفعال آنتن را از موقعیت اولیه باز کرده و با دقت بالا در زاویه دلخواه قفل می کند. این مکانیزم گسترش که مطابق با استاندارد ECSS و جهت استفاده در کاربردهای فضایی طراحی و ساخته شده است می تواند آنتن بازتابی تا وزن ۱۱ کیلوگرم را با دقت ۰.۰۵ درجه در موقعیت نهایی قرار دهد. از جمله مزیت های این آنتن می توان به دقت بالا، هزینه پایین، داشتن سیستم اکچویتور و قفل کننده افزونه ، تنظیم سرعت برخورد و نیروی وارده در انتهای کورس حرکت، مکانیزم قفل بدون لقی و استفاده از مکانیزمهای غیرفعال اشاره نمود.

 

جدول ۱-مشخصات فنی مکانیزم گسترش غیرفعال آنتن
t2

t1
t23شکل ۲-مکانیزم گسترش غیرفعال آنتن

این مطلب را با دوستانتان به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *