طراحی و تحلیل وصله‌های کامپوزیت و مدل‌سازی سازه‌های ترکدار- در بارگذاری دینامیکی (ضربه و دینامیک گذرا)

طراحی و تحلیل وصله‌های کامپوزیت و مدل‌سازی سازه‌های ترکدار- در بارگذاری دینامیکی (ضربه و دینامیک گذرا)

سازه‌های مختلف در دوره‌ی سرویس تحت بارگذاری‌های مختلف و متنوعی قرار می‌گیرند که باعث ایجاد ریزترک‌هایی در سازه می‌شود. سازه‌های ترک دار تاحد معینی توان تحمل ترک در خود را دارند. بعد از رسیدن طول ترک به حد بحرانی، می‌توان سازه را تعویض یا ترمیم نمود (ترمیم سازه می‌تواند در سطوح مختلف ترمیمی (جزیی- اساسی) انجام شود). با انتخاب طریقه‌ی ترمیم مناسب می‌توان تا حد قابل قبولی از هزینه‌های گزاف مربوط به تعویض قطعات جلوگیری کرد.
در این پروژه، بارگذاری‌های کششی، دینامیکی گذرا، ضربه با سرعت پایین و در نهایت بارگذاری ترکیبیِ پیش‌بار به همراه بارهای دینامیکی، از بارگذاری‌های انجام گرفته روی سازه‌های ترمیم شده با وصله‌های کامپوزیتی است. علاوه بر بارگذاری‌های فوق، پارامترهایی مانند طول ترک، ضخامت وصله، ضخامت چسب، جنس الیاف کامپوزیتی و استحکام برشی چسب‌های مختلف مورد بررسی قرار گرفته است. همچنین، در این پژوهش یک تابع تنش برای بدست آوردن تحلیلی توزیع تنش در ناحیه وصله، چسب و صفحه زیری پیشنهاد شده است.

t2
t1شکل ۱-کانتورهای تنش اطراف ترک در سازه‌ی ترمیم شده با وصله‌ی کامپوزیتی

جدول ۱-مشخصات فنی وصله کامپوزیتی ترمیمی
t3

این مطلب را با دوستانتان به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *