طراحی و ساخت نمونه مهندسی بورد سیستم کنترلی آنتن ماهواره Geo

طراحی و ساخت نمونه مهندسی بورد سیستم کنترلی آنتن ماهواره Geo

این بورد جهت کنترل وضعیت آنتن رفکتوری با دقت هزارم درجه و درصد خطای الکترونیکی تقریباً پانزده درصد با ارسال سیگنال کنترلی به صورت پالس (سیگنال ولتاژ مربعی ) به استپر موتورهای گرداننده ی ماهواره فرمان صادر کرده و آنها را در جهت‌های ساعتگرد و پادساعتگرد دوران می‌دهد که در نتیجه‌ی آن آنتن ماهواره در چهار جهت شمالی، جنوبی، شرقی و غربی چرخانده می‌شود؛ بخش‌های مختلف بورد عبارتند از:

۱. بخش تغذیه: که دارای تغذیه با ولتاژ پنج و مثبت و منفی دوازده و بیست و چهار ولت بوده که بخش بیست و چهار ولت که ولتاژ تغذیه ورودی اصلی مدار است توسط باتری تامین می شود. بخش مثبت و منفی دوازده ولت توسط مبدل دی سی به دی سی با خروجی مثبت و منفی دوازده ولت ساخت و بخش پنج ولت توسط مبدل دی سی به دی سی خروجی پنج ولت ساخت شرکت مورن سان بوده که ورودی خود را از باتری بیست و چهار ولت می گیرند.

۲. بخش کنترل یونیت: هسته این بخش یک میکروکنترولر بوده که به همراه مدارهای جانبی خود سیگنال‌های کنترلی را برای درایور استپرموتورها، سنسور دما، سوییچ‌های قدرت، ترموکوپل‌ها، لیمیت‌سوییچ‌ها، ارتباط کن با سیستم مرکزی ماهواره و ارتباط سریال با کامپیوتر از طریق پورت یو اس بی تامین می‌نماید؛

۳. بخش کنترل دما: این بخش که دمای استپر موتورها را کنترل می کند زمانی که دمای آن‌ها از محدوده مشخصی بالاتر یا پایین‌تر رود از طریق سنسور دما و مدار آن به میکروکنترلر فیدبک می دهد؛

۴. بخش ارتباط کن: این بخش ارتباط بورد کنترلر را با استفاده از پروتکل کن توسط کنترلر و آی سی با سیستم مرکزی ماهواره امکان پذیر می کند.

t1
شکل ۱-ساخت نمونه‌ی مهندسی بورد راه‌انداز آنتن ماهواره مدار Geo

برای تحمل شرایط خاص محیطی در فضا و شرایط ارتعاشی قبل از قرار گرفتن در مدار، بایستی با چسب مورد تایید کاربردهای فضایی، potting برخی از قطعات الکترونیکی صورت گیرد.

این مطلب را با دوستانتان به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *