مکانیزم فعال آنتن ماهواره مدار ژئو

مکانیزم فعال آنتن ماهواره مدار ژئو

در برخی کاربردهای زمینی یا فضایی، آنتن بایستی قادر به گردش سریع از یک نقطه به نقطه دیگر و توقف در یک مکان مشخص با دقت زیاد باشند. این ابزارها از سیستم‌های محرک قوی و دقیق شامل یاتاقان‌های دقیق، موتورها، سنسورهای موقعیت و حلقه های کنترلی فیدبک استفاده می کنند. دستگاه‌های تغییر وضعیت جهت پاسخگویی به این نیاز در صنعت مخابرات ایجاد شده اند. نمونه هایی از این دستگاه ها را می توان در آنتن های ایستگاه های زمینی، آنتن های قابل اتصال بر روی خودرو و یا آنتن‌های ماهواره ها مشاهده کرد. علاوه بر این، جهت تست اغلب آنتن ها در اتاق تست نیاز به جابجایی آنتن با دقت زیاد در راستاهای مختلف و استفاده از دستگاه تغییر وضعیت می باشد.
مکانیزم ساخته شده در مرکز تحقیقاتی شهید قندی می تواند جهت قرار دادن آنتن رفلکتوری در جهت مشخص با دقت بالا بکار رود. این دستگاه نمونه‌ی مهندسی دستگاه تغییر وضعیت آنتن ماهواره باند Ku در مدار Geo می‌باشد.

t1شکل ۱-طراحی نمونه‌ی فضایی مکانیزم گسترش و نشانه روی

بورد کنترلی که توسط پورت USB به رایانه متصل می شود، می تواند رفلکتور تا قطر ۱.۵ متر و وزن ۱۱ کیلوگرم را با دقت ۰.۰۰۵ درجه در موقعیت مورد نظر قرار دهد. البته، رابط کاربری در نظر گرفته شده برای این مکانیزم به گونه ای طراحی شده است که بدون نیاز به رایانه نیز فرامین انجام پذیرد.
طراحی ساختاری سازگار با استانداردهای فضایی و دیگر بخش های ماهواره و همچنین تضمین دقت و کیفیت عملکرد بخش های مختلف سیستم کنترلی از کلیدی ترین قسمت های طراحی سیستم کنترل در این پروژه محسوب می شده است. عمده فعالیت های شاخص گروه کنترل در این پروژه را می توان به صورت زیر فهرست نمود:
– به کار بردن روش سیستماتیک در تصمیم‌گیری، ارائه ساختاری سازگار و انتخاب مکانیزم بهینه و زیرسیستم های مورد نیاز با توجه به گزینه های ممکن و مصالحه بین فاکتورهای مهم فیزیکی تاثیرگذار؛
– انتخاب و طراحی برد و مکانیزم کنترل و شبیه سازی و پیاده سازی و تست عملکرد بخش های مختلف کنترل (مانند طراحی الگوریتم کنترل موقعیت یاب بهینه در دو راستا، کنترل دما، پیاده‌سازی شبکه CAN، پیاده‌سازی الگوریتم های حالت خاص، تدوین استاندارد ارتباطی بین اجزای ماهواره در شبکه CAN، پیاده‌سازی روش های حذف خطاهای سیستماتیک و غیرسیستماتیک)
– برآورده کردن دقت بالای مورد نیاز برای موقعیت یاب (پنج هزارم درجه) (بدین منظور به طور عمده از دو ساختار فیزیکی برای حذف لقی و الگوریتم ابتکاری نمنا استفاده شد و تست¬های انجام شده موفقیت آن ها (حتی تا دقت یک هزارم درجه) را ثابت کرد).

 

جدول ۱-مشخصات فنی نمونه‌ی مهندسی سیستم تغییر وضعیت آنتن ماهواره مدار Geo
t2
t3
شکل ۲-ساخت نمونه‌ی مهندسی سیستم تغییر وضعیت آنتن ماهواره مدار Geo

این مطلب را با دوستانتان به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *